JVV 0023
Delft, circa 1750
Merk: DM
De blauw-witte terrine heeft een ovaal, geprofileerd model en staat op een ingesnoerde, spreidende voet. De grillig gevormde handvatten zijn hoefijzervormig, de dekselknop is gemodelleerd in de vorm van een bloem met vier bladeren. De terrine is - zowel op de deksel als de kom - aan weerszijden beschilderd met een Chinese vrouw in een tuinachtig landschap met rotsen en bloemen. Zij staat voor een laag hekwerk en houdt een pot met een plant in haar armen. De voorstellingen op de kom van de terrine zijn aan de boven- en onderzijde horizontaal begrensd door banden met ruitvormige en ovale ornamenten. Langs de bovenrand is verder een band met een dubbel zigzag-patroon aangebracht. De signatuur DM is tot op heden nog niet geïdentificeerd.
Afmetingen: lengte 31 cm, breedte 23 cm, hoogte 27 cm
Conditie: randschilfering kom en deksel, dekselknop gelijmd, een punt van blad van deksel ontbreekt.
Vergelijkbare exemplaren
Een kleinere, vergelijkbare terrine met veelkleurig floraal decor bevond zich in de collectie van Aronson (p. 59). Een groter exemplaar met eenzelfde dekselknop met vier bladeren uit de plateelbakkerij De Porceleyne Bijl is in de collectie van het Musée national de Céramique in Sèvres (Lahaussois 1998, pp. 176-177, nr. 163) te vinden.
Toelichting
Er zijn slechts enkele serviezen bekend waarvan die voor Wenzel Ferdinand prins Lobkowicz uit circa 1685 en vervaardigd door plateelbakkerij De Metaale Pot, de vroegste is (Eliëns, pp. 53-54). Andere serviezen zijn bekend van plateelbakkerijen als de Grieksche A en De Witte Ster. Dit laatste bedrijf vervaardigde rond 1780 een omvangrijk servies voor de Spaanse kardinaal Antonio Despuig y Dameto, gedecoreerd met zijn familiewapen (Christie’s 2002, pp. 140-144, lot 444). Wellicht werden serviezen indertijd ook uit afzonderlijke stukken met populaire decors samengesteld die door meerdere fabrieken op de markt werden gebracht. Een voorbeeld daarvan is een samengesteld servies met het panier fleuri decor dat in 2001 bij Christie’s in Amsterdam werd geveild (pp. 96-97, lot nrs. 392-406). Ook van het decor van draken op een ondergrond van bloemen en bladranken werd mogelijk een servies samengesteld. Dit populaire decor is op veel Delfts toegepast waaronder op borden en terrines. Ongetwijfeld zijn er in Delft meer serviezen gemaakt die in de loop der tijd verspreid zijn geraakt of verloren gegaan. Er heeft in Delft in het tweede en derde kwart van de achttiende eeuw een aanzienlijke en gevarieerde productie van terrines plaats gevonden die waarschijnlijk ook los verkocht werden. Het aanschaffen van een compleet servies was een dure aangelegenheid die niet voor iedereen was weggelegd. En door alleen terrines op de markt te brengen, werd aan de vraag naar losse onderdelen voldaan.
Literatuur
R.D. Aronson, Dutch Delftware. Sur la table, Amsterdam 2016
Christie’s Amsterdam, European ceramics, Dutch delftware and glass, 30 may 2001 (sale 2507), Amsterdam 2001
Christie’s Amsterdam, European ceramics, Dutch delftware and glass, 15 may 2002 (sale 2547), Amsterdam 2002
T.M. Eliëns (red.), Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, deel II, Zwolle/Den Haag 2001
C. Lahaussois, Faïences de Delft, Parijs 1998
Prijs op aanvraag