JVV 0012
Delft, 1701-1722
Plateelbakkerij De Grieksche A
Merk: APK, periode Pieter Kocx (1701-1703) of zijn weduwe Johanna van der Heul (1703-1722)
Het bord is licht gewelfd en heeft een smalle rand. De beschildering is over het hele oppervlak uitgevoerd in een veelkleurig Imaripalet. Afgebeeld is een chinoiseriedecor met een vrouw en dansend kind in een tuinachtige setting met vliegende vogels. De vrouw – van oudsher Lange Lijs genoemd – staat voor een tuinhekje. Het dansende kind werd van oudsher Zotje genoemd. Er zijn meerdere variaties bekend van het decor met een Lange Lijs met of zonder Zotje. Ze gaan allemaal terug op het Chinese porselein uit de Kangxi-periode (1662-1722). De schildering is hoofdzakelijk in blauw en rood uitgevoerd, aangevuld met goud, groen, paars en zwart. Het blauw is aangebracht tijdens de tweede bakgang, het zogenoemde grand feu of grootvuur. De overige kleuren zijn tijdens de derde bakgang, het petit feu of kleinvuur, op een lagere temperatuur op het glazuur gemoffeld. In Delft vervaardigde faience met Imaridecors wordt ook wel aangeduid met het Franse begrip ‘Delft doré’.
Afmetingen: diameter 25,5 cm
Conditie: randschilfering en een gelijmd scherfje in de rand, slijtage en lichte beschadigingen aan schildering.
Herkomst: kunstzalen Vecht, Amsterdam
Vergelijkbare exemplaren
Een iets kleiner bord met hetzelfde decor bevindt zich in het Haags Gemeentemuseum (inventarisnummer OC(D) 82-1904), afgebeeld in Van Aken-Fehmers 1999, p. 120.
Toelichting
De combinatie van blauw, rood en goud is in de tweede helft van de zeventiende eeuw in Japan ontwikkeld en wordt Imari genoemd, naar de gelijknamige uitvoerhaven op het zuidelijke eiland Kyushu. Het palet kon ook worden aangevuld met groen, geel, aubergine en zwart. Het decor was zeer populair en is zowel in China als in verschillende Europese landen nagevolgd, zowel bij plateelbakkerijen als bij porseleinfabrieken. Van de Delftse plateelbakkerijen was De Grieksche A de grootste vervaardiger van het Imari. In de eerste decennia van de achttiende eeuw maakte het een substantieel deel uit van de productie van deze plateelbakkerij.
Literatuur
T.M. Eliëns (red.), Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, Zwolle/Den Haag 1999
Prijs op aanvraag