JVV 0090
Delft, 1730-1740
Dit petit feu kaststel bestaat uit een balustervaas met deksel en twee bekervazen. Het deksel heeft een belvormige knop. De balustervaas is voorzien van drie boekrolvormige panelen, de bekervazen tellen er elk twee. Alle panelen laten eenzelfde decor zien van een spelend Chinees kind in een landschap. Op het zwarte fond is een woelig decor van palmetten, vierpassen, onregelmatig gevormde cartouches en bloem- en bladranken aangebracht, deels gevuld met florale motieven en servetwerk. Op de schouder van de balustervaas zijn drie cartouches uitgespaard, gevuld met een enkele bloemtak. Daartussen zijn halve bloemen op een gestippeld groen veld aangebracht. Ditzelfde decor met twee cartouches is ook onder de rand van de bekervazen geschilderd. De korte hals van de balustervaas is gedecoreerd met bloemmotieven. Langs de voet van de vazen zijn op een witte ondergrond bloem- en bladranken boven een band met krullen en stippen aangebracht. Het deksel is overeenkomstig beschilderd, de dekselknop is uitgevoerd in bruinrood en blauw met verguldsel.
Afmetingen: hoogte balustervaas met deksel 36,5 cm, hoogte bekervazen 26,5 cm.
Vergelijkbare exemplaren
Een balustervormige vaas met deksel met famille rose chinoiserie landschappen in cartouches op een zwart fond werd in 1993 geveild bij Christie’s Amsterdam (lot 409). Een vijfdelig kaststel met een famille rose chinoiseriedecor op een wit fond bevond zich in de collectie Doodeheefver-Toonen (lot 638). Twee Chinese dekselpotten met een in cartouches gevat bloemdecor op een zwart fond bevonden zich in de collectie Van Beusekom-Hamburger en worden nu bewaard in het Ariane museum in Geneve, Zwitserland (Schumacher, p. 104). Een dito vijfdelig kaststel bevindt zich in het Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden (inventarisnummer BP 1999-039).
Toelichting
Het veelkleurige chinoiseriedecor is ontleend aan het in de achttiende eeuw immens populaire Chinese famille rose porselein, dat vanaf circa 1720-30 op de markt kwam. Tot het assortiment behoorden ook kaststellen. De decoraties, chinoiserie landschappen en bloemdecors, werden vaak in cartouches geschilderd, veelal uitgespaard op een gekleurde ondergrond, vaak zwart. Delftse kaststellen in deze bewerkelijke techniek waren kostbaar en daardoor zeldzaam. De onregelmatig gevormde cartouches van dit kaststel zijn een voorbode van de rococostijl, die in Nederland tussen 1740 en 1770 opgang deed.
Literatuur
Christie’s Amsterdam, European ceramics, Dutch Delftware and glass, 12 may 1993 (sale 2200), Amsterdam 1993
Christie’s Amsterdam, The collection of the late Mrs Doodeheefver-Toonen, 1 july 2004 (sale 2647), Amsterdam 2004
A.C. Schumacher et al, La donation Clare van Beusekom-Hamburger. Faïences et porcelaines des XVIe-XVIIIe siècles, Genève 2010